Om mig

Mitt foto
Örebro, Sweden
Hej! Vad roligt att du tittar in! Jag skriver här i min blogg om allt mellan himmel och jord, om min familj - har två underbara döttrar och två barnbarn, inredning, fixa och pyssla, film och musik, vanlig vardag!

måndag 26 juli 2010

Semester i Finland del 3

Oj, är det redan en ny vecka! Dagarna går så fort att man hinner inte med. Igår gjorde vi inget specielt, bara hemma och en snabb visit till Ica. Det regnade mycket och jag tycker faktiskt att det här vädret räcker nu. Jag vill ha sol och värme igen!
Tänkte skriva en sista inlägg om våran resa. Alltid när jag är i Finland så besöker jag gravarna. Det brukar blir en gång om året men i år har det blivit två gånger för jag var ju där på sportlovet i år. Då var det så mycket snö att gravstenarna syndes inte så jag fick kravla (kan man säga så:) mig till graven snön upp i halsen.
Men nu kom vi dit lite lättare. Den här graven är till min morfar, min Mamma och min morbror. Jag la dit en gul ros, min Mammas favorit och Leyla la en vit hjärt format sten.

Andra sidan gången finns min farfar och farmor. De fick en röd ros.
Min bror hade en jätte stor pool på bakgården så det var bäst att Leyla tog det väldigt försiktigt:)

Vi hann träffa lite släktingar också. Här är jag med min älsklings faster. Hon är bara 12 år äldre än jag och vi har fått alltid höra att vi är så lika hur vi är, sättet att vara och göra saker, beteendet.

Nää, hur kan det vara möjligt :D Men roligt hade vi!

På våran sista helg där överraskade min bror oss och sa att vi ska åka på Tallin-kryssning!
Vi hade ungefär en timme på oss att göra oss i ordning, packa osv. Vi var sex tjejer som sprang runt som tokiga. Sen kom min bror från jobbet och sa "så nu åker vi".
Vi hade så roligt! Vi åt go mat och dansade. Kryssningen tog 22 timmar.

På land i Tallin man fick vara ca fyra timmar.

I hamnen i Tallin väntade våran bil på oss:)...inte riktigt men den var ganska gool eller hur?

Vi gick runt på två olika köpcentrum och på torget. Kanon dygn!

Meri fyllde 8 år den 17.7. så vi firade henne med tårta och mycket gäster på söndagen innan vi åkte hem.

Sen kom det dags för oss att packa väskerna igen och åka hem till Sverige. Vädermässigt det känndes att vi var på solsemester, två veckor total blå himmel och minst +30 grader! Vi tog några shoppingrundar lite här o där men tyvärr fanns det inte loppisar som jag hade velat. Jag besökte en loppis i hela resan:(

Kanonresa ändå!

Leyla har lite sommarlov kvar så jag hoppas att vi kan göra nåt roligt tillsamman här hemma också. Men idag får vi bästa besök! Mitt barnbarn, Anabelle, kommer idag som vi inte har träffat på ca en månad!

Kramizar Sirpa

5 kommentarer:

  1. Hej Sirpa! Ser ut som du har härliga dagar i Finland! Visst är det härligt att få toka sig lite också...Jag hade besök av litt lilla barnbarn igår, och du vad man lever på dessa ögonblick! Nu skiner solen idag igen efter regn och snålblåst..härligt!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Terve! Så bra att du inte ser i dubbelt när det gäller min bakgrund, andra ser den inte alls. Suck. Man kan bli smått galen på det här! MEN jag ger mig inte, det ska fungera. Hahha nej inte kan man ha huvudet på semester till hösten hahah. Ha en fin kväll kram

    SvaraRadera
  3. Hej där Sirpa, vilka härliga semesterkort du visar!:)Ojdå, vilken bil hi hi:) Finland är ju värkligen ett vackert land :) Har varit flera gånger i Rovaniemi, besökt tomten har man också hi hi :) Ja, Tallin är också vackert, var där i 2004 på bröllop, jättefint och jättebilligt! Var också Pärnu, mysigt :)
    Tackar så jättemycket för din goda hälsning, du har en så fantastisk mysig blogg!!:) Har lagt till mig, ska bli kul att följa dig gumman:)
    Önskar dig en härlig ny vecka!
    Goa kramar Anki

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig semester, du verkar ha hunnit med väldigt mycket! Roligt att se lite bilder från Finland och så, jag har aldrig varit där(ännu iallalfall). Ha det bra!

    Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Vilken Härlig semester du har! Kram! Mita

    SvaraRadera