Om mig

Mitt foto
Örebro, Sweden
Hej! Vad roligt att du tittar in! Jag skriver här i min blogg om allt mellan himmel och jord, om min familj - har två underbara döttrar och två barnbarn, inredning, fixa och pyssla, film och musik, vanlig vardag!

onsdag 15 september 2010

Eleanor Hibbert

Idag har jag tänk att presentera min favorit författare för er. Om ni kan komma ihåg så släpade jag många böcker med mig från finland efter semestern där.

Eleanor Alice Burford Hibbert, född 1 september 1906, död 8 januari 1993, var en brittisk författare av kärleksromaner och historiska romaner.
Hon hade flera pseudonymer: Jean Plaidy, Victoria Holt, Philippa Carr m.m.
Som Plaidy var Hibbert en av de mest populära brittiska författarna av historiska romaner under 1900-talet. Hon skrev över 80 historiska romaner, under denna pseudonym, böcker som seriösa historieintresserade numera ser ned på, men som bidrog till att historiska personer och händelser lyftes fram för en bredare läsarskara.
I Sverige är hon mest känd för de kärleksromaner som hon skrev under namnet Victoria Holt.

Under namnet Victoria Holt (mestadels s k gotiska romantikromaner, som utspelas sig under 1800-talet).

Jag samlar Victoria Holts böcker på finska. 32 av hennes böcker är översatt på finska och jag har lyckats att hitta hittills 26st. Jag tror jag började samla de nånstan runt 1986. Oftast hittar jag de på loppisar i Finland.
Jag har en Victoria Holts bok på svenka "Hemlig kvinna" i pocketform.

Under namnet Philippa Carr (dagboksromaner av kvinnor från samma släkt).
Jag har sju stycken hennes böcker på det namnet på finska. Jag vet inte hur många det finns översatt på finska men jag tittar alltid om jag kan hitta fler när jag är i Finland.

Under namnet Jean Plaidy skrev hon också många romaner om historiska personer, men ingen av dem är översatt till svenska och jag har inte lyckat att hitta de på finska heller.

De är bra böcker till obotlig romantiker!

Vad läser ni för böcker?

Önskar alla en fortsatt fin onsdag!

Kramizar Sirpa

14 kommentarer:

  1. Sv: Tack för ett gott skratt! Där fick jag! *ler*

    SvaraRadera
  2. I'm glad you love to read.
    I love the thriller and the classics.
    But every book is good to open your mind.
    A kiss Gilda

    SvaraRadera
  3. Jag hinner inte läsa mycket, men den sista boken jag köpte var skriven av en tysk underhållare/programledare/komiker som berättade om sina upplevelser under en pilgrimsvandring. Mycket intressant och rolig bok.
    Kram Elle

    SvaraRadera
  4. Halloj!
    Jag hinner inte läsa så mycket skönlitteratur under läsåret men då jag läser/lyssnar så är det ofta på Håkan Nesser eller någon annan gärna nordisk författare. Jag kan vara allätare men om jag ska favorisera så är det så.
    Nyss hemkommen för att strax åka på körövning....vilket hålligån!
    Ha en fin onsdagskväll du också.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Hej..ursäkta att det dröjer lite med ditt paket..vart så mycket dom sista dagarna men det kommer snart jag lovar..Kram Från fare

    SvaraRadera
  6. Hej vad kul med en för mig ny författare skall ta och prova någon på svenska.
    Läser gärna nordiska författare som Oksanen ifrån finland, Håkan Nesser sverige, Indrialdson island.
    Om du vill se vad jag läst under detta år så finns det i min vänstra spalt på bloggen.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  7. Hej Sirpa!
    Ja, det kan ibland vara riktigt jobbigt utan bil! Som tur är så har vi snälla hjälpsamma människor i vår närhet som ställer upp och hjälper till med storhandling och sådant.
    Jag hade en period för några år sedan då jag plöjde genom alla Viktoria Holts böcker.
    Nu för tiden så lyssnar jag bara på böcker. Deckare, spec. engelska deckare, är favoriten.
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  8. Oj, så många böcker. En riktig bokmal.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  9. Så mange bøker du har og så flott at du skriver om Eleanor Hibbert.
    Victoria Holt var min yndlingsforfatter i mange år, leste alt jeg kommer over.
    De siste årene har det helst blitt krimbøker.
    Ønsker deg en fin onsdagskveld.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  10. Hej vännen! Tack för dina alltid så fina kommentarer. SOM du ser har jag inte hunnit med att svara. Jag känner mig oerhört stressad över allt som är här hemma och på kursen. Hinner inte med alls det jag vill. Har haft en jobbig dag med alla rapporter hit och dit o det är inte så lätt men snart så ska man väl få det lite lugnare. JAG BEHÖVER semester.=(. Här har solen också varit framme idag på eftermiddagen. Hoppas du mår bra söta du kram

    SvaraRadera
  11. Åh så många böcker du lyckats hitta, roligt när man hittar något som man kan längta efter och måste leta för att hitta.
    Ha en bra dag.
    Theres

    SvaraRadera
  12. Viktoria Holt..hänen kirjoja minä olen lukenut monta vuotta sitten..en lue niin paljon suomeksi..minun suomi ei taida olla tarpeeksi vahva.. Onko sinulla lista mitä kirjoja sinulta puuttuu..kuin tällä on semmoinen kunnan kirppari ja siellä on usen paljon suomalaisisa kirjoja..tässä kuylässä asuu paljon suomalaisia nimittäin..Nyt tämä emäntä taitaa mennä nukkumaan..halit

    SvaraRadera
  13. Åhhh så mycket böcer!
    Ja det är skönt och avkopplande att läsa!!!
    Ibland hinns det inte med!
    Hoppas du får en fin dag!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  14. Så mycke böcker du hittat av samma författare. Skönt att läsa böcker på hösten och vintern när man kan boa in sig under en filt med ljus och en bra bok.Det är skön avkoppling.
    Kram Britt

    SvaraRadera