Om mig

Mitt foto
Örebro, Sweden
Hej! Vad roligt att du tittar in! Jag skriver här i min blogg om allt mellan himmel och jord, om min familj - har två underbara döttrar och två barnbarn, inredning, fixa och pyssla, film och musik, vanlig vardag!

söndag 26 september 2010

Safir Bröllopsdag

Dagens inlägg tillägnar jag till mina föräldrar!
Om min mamma hade levt forfarande då hade de firat idag...

26.9.1965

Safir Bröllopsdag
45år

De gifte sig i Hertonäs kyrkan i Helsingfors.

Till bröllopsvals hade de "Kulkurin valssi".
Unga och fina! Min mamma var 19år och pappa var 20år.

Den där vita spetsen på bilderna är min mammas brudslöja och pärldiademen tillhör till den.
Och jag fick vara med i den där festen, gunga med valsens takter. Jag var kanske inte så medveten om dansandett men jag dök upp till världen ungerfär ett halv år senare.
Så länge jag kan komma ihåg så köpte min pappa allltid blommor till min mamma på bröllopsdagarna. Min mamma älskade blommor! Och jag minns när min mamma berättade till mig hur hon blev upprört när min pappa överlämnade henne brudbuketten. Blommornas stjälkar var kapade, kvar var bara en liten bit av de så att hon kunde hålla i de men hon tyckte att de hade förstört blommorna.

Jag önskar alla en skön söndag!

Kramizar Sirpa

26 kommentarer:

  1. Så fina dom var och så lyckliga dom såg ut! Härligt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. God søndag! Sirpa!

    Fint brudepar! Takk for at du deler historien med oss.
    Ha det så fint! Klem,

    SvaraRadera
  3. Bröllop är ju så vackert och dina föräldrars är inget undantag!
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Åh så vackra foton!
    Härligt!
    ha en fin Söndag!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  5. Så fina o lyckliga dom ser ut!

    Hoppas att du får en fin höstvecka!
    Kram T

    SvaraRadera
  6. Jag igen!
    Nix, det var lite svårt med sömnen, storm och nyligen fullmåne plus en dag med tre små flickor under 4 år, varav ett tvillingpar på 1½ år......tempot var för högt och glömde varva ner.....
    Du också uppe sent, såg jag!
    Men idag blir det vila av, vädret är typiskt höstsöndagsviloväder....
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej du!
    Synd att du inte kom iväg på loppiset.
    Hosta är rent av fördjäkligt att ha!
    Funderar lite vagt på om jag skulle försöka mig på att göra ett sådan där "gammalt" dokument som du gjorde. Tack för förklaringen om kaffet.
    Har några saker som måste målas först innan nytt projekt.
    Krya på dig från hostan!!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  8. Vilket fint brudpar dom var. Så fina bilder.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  9. Så vackert brudpar och så unga! Fint Du skriver om dom.
    Grattis till de fina awarderna som Du så väl förtjänar och så roligt med så många besökare!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Hej "sjuklingen" men hoppas du mår bättre nu
    sÅ vackra bilder på dina föräldrar...Tittade efter dig igår men förstår ju nu varför du inte dök upp...Krya på dig så ses vi till helgen

    Kram/angela

    SvaraRadera
  11. Roligt att du vill vara med i min tävling! På det sättet hittade jag ju hit till dig :) Vad fint din mammas bröllopsdiadem är!! Nu skall jag kika runt gär på din trevliga blogg och kolla gamla inlägg :)

    SvaraRadera
  12. Hej vännen!
    Så vackert du har gjort med de gamla fina korten och bröllopsminnena. Varför är gamla kort finare än nya? vi borde kanske ta mer svartvita kort, det blir med romantiskt med dem.
    Här är det lite bättre idag, feberfri i alla fall men hostan och snorandet består. Ska vara hemma i morgon och hoppas komma igång och jobba på tisdag igen. Har inte råd att vara sjuk..
    Önskar dig en skön kväll och en härlig början på vecka..
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  13. Hej
    så fint du beskriver dina föräldrar mycke kärlek =) tack snälla för dina alltid snälla kommentarer och jag hoppas oxo du kan komma på besök nån gång
    kramar pia

    SvaraRadera
  14. Hej Sirpa!
    Så vackert inlägg du gjort till minne av dina föräldrars bröllopsdag.

    Kul att du vill vara med i min utlottning!
    Kram Lily

    SvaraRadera
  15. Så fint inlägg du har gjort till minne av dina föräldrars härliga bröllopsdag. Kram

    SvaraRadera
  16. Så fin berättelse du bär med dej, från dina föräldrars brölopp.
    Och att du har kvar spets från slöjan, vilken rikedom.

    Ha en underbar vecka
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  17. Åh så fina de var och kul att du har slöjan kvar!
    Ha en riktigt härlig vecka som kommer!
    Kram/LenaS

    SvaraRadera
  18. Så fina de var...och vad kul att du har både slöjan och diademet. Min dotter kom hem från Danmark idag och hade fått ett bröllopsfoto urklippt ur en tidning av min moster. Det var på min mamma och pappa, jag blev jätte glad!
    Ha en fin start på nya veckan!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig historia du berättar om dina föräldrar. Fint tycker jag.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  20. Vilket fint inlägg du tillägnat dina föräldrar. Så unga de var! Fantastiskt att du har slöjan och diademet kvar...fina minnen.
    Tack för att du delar med dig.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  21. Hej Sirpa.
    Ja dessa stackars barn..
    Jag vill gärna hjälpa dig med din fråga men jag förstod inte riktigt..ge mig ett exempel på vad det är du vill kunna göra så ska vi se om jag fattar :)
    Ha en fin början på veckan.
    Kram Git

    SvaraRadera
  22. Nydelig innlegg tilegnet dine foreldre,
    nydelig brudepar.
    Takk for du deler dette med oss.
    Ønsker deg en fin ny uke.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  23. Hei Sirpa! Mun ruotsinkielen taito ei riitä kirjoittamaan kuin suomeksi, mutta tulin kiittämään vierailustasi Wanhassa Mummulassa. Oli kiva kun kävit. Luulen, että sinulle, kaukana asuvalle, meidän Mummula voikin olla kiva "lomapaikka" piipahtaa :)
    Mukavaa syksyn jatkoa sinne kauas! Tule taas, kun hommiltasi ehdit :)
    tuksu

    SvaraRadera
  24. Vilket fint brudpar, det är något speciellt med de gamla svart-vita bilderna!
    Kul att du har slöjan kvar!

    Hoppas att din hosta är borta nu och att du frisknat till!
    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera